Gemotiveerde medewerkers zijn van levensbelang voor je business

Als je de oefening uit mijn vorige blog  Je ideale medewerker , hebt gedaan, dan feliciteer ik je van harte! Je hebt een waardevolle stap gezet. Je weet je nu wat jij nog meer wilt en verwacht van je medewerkers, naast het goed uitvoeren van hun werk.  Ik vermoed dat de volgende woorden er op zullen staan:

  • Betrokkenheid
  • Loyaliteit
  • Verantwoordelijkheid dragen en
  • Verantwoordelijk gehouden willen worden voor resultaten
  • Initiatief nemen
  • Vertrouwen
  • Zelfstandig zaken aanpakken en oplossen
  • Gemotiveerd zijn om resultaten te halen
  • Flexibele zijn en kunnen omgaan met veranderingen

Gemotiveerde mensen willen, kunnen en durven

De woorden die op jouw overzicht staan, zijn heel belangrijk voor het functioneren en het succes van je bedrijf. Voor het bereiken van je doelstellingen, en voor het succesvol bedienen van je klanten. En ook voor jouw persoonlijke functioneren. Wanneer jouw medewerkers die aspecten laten zien, wordt het voor jouw makkelijker (en leuker?) om leiding te geven. Wie weet wordt je zelfs misbaar. Met andere woorden: je hoeft er niet altijd te zijn om de zaken in goede banen te leiden. Of nog beter, je komt gewoon weer toe aan je eigen werk. En dat past vast in het straatje van jouw (persoonlijke) belangen.

Je hebt trouwens wel een ambitieus lijstje gemaakt. Het zijn allemaal kwaliteiten die mensen je niet zomaar geven. Ze moeten het je gunnen, ze moeten het je  willen geven. Je kunt dit soort kwaliteiten niet afdwingen. Wanneer je je medewerkers altijd strak instrueert, ze voortdurend controleert en hun kop afhaakt als ze het anders doen, kun je niet verwachten dat ze initiatief nemen of zich verantwoordelijk voelen en al helemaal niet dat ze je vertrouwen.

Okay, een beetje overdreven voorbeeld misschien, maar je snapt wat ik bedoel: het is noodzakelijk dat jouw medewerkers bereidwillig zijn (of worden) om die broodnodige kwaliteiten in te brengen. Dat ze gemotiveerd zijn om dat te doen. Het is aan jou om hun motivatie, hun zenuw te raken, waardoor ze in beweging willen komen. Dat betekent voor jou ook wat zelf-onderzoek. Wat moet jij aanpassen om de motivatie van je mensen de ruimte te geven?

De volgende stap

Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan met je overzicht. Je wordt concreter. Je weet wat jouw belangen zijn, je kent de rode draad, dus we hebben het nu over : hoe kun je medewerkers zo beïnvloeden dat ze flexibel gedrag laten zien. En we gaan nog een stap verder, want hierin zit een mooie valkuil.

Containerbegrippen – een valkuil                          

Realiseer je jouw overzicht bestaat uit containerbegrippen. Ieder van ons heeft een eigen beeld, een eigen definitie van deze begrippen en vertaalt dit naar bijpassend gedrag. Voor mij is “betrokkenheid” informeren naar iemand

s zieke dochter. Voor jou kan bij  “betrokkenheid” heel ander gedrag horen! Hetzelfde geldt voor je medewerkers.

We hebben allemaal zo onze eigen versies van deze containerbegrippen. Tegelijkertijd doen we de aanname dat anderen hetzelfde bedoelen als ik. Zo krijg je serieuze ruis op de lijn.

Verwachtingen en motivatie

Je snapt dat het belangrijk is, de containerbegrippen verder te vertalen naar concreet gedrag zoals “informeren naar een ziek kind” of “het lezen van het jaarverslag”. De volgende stap is om die vertaalslag te maken en je verwachtingen te delen met je medewerkers.  Dat hoeft zeker niet tot 15 decimalen achter de komma in de trant van ‘Vanaf nu verwacht ik dit van jullie en gaan we het zo doen.’

Daarvan hebben we vast al gesteld dat het niet werkt, dat het niet het gewenste resultaat oplevert. In plaats daarvan vraag jij wat zij nodig hebben, wat hen motiveert, om het door jouw gewenste gedrag te laten zien. Welke belangen en behoeften van je medewerkers moet jij invullen om hen te laten doen wat jij verwacht? Nu kom terecht bij de knoppen waaraan je kunt draaien.

Het gaat dan eigenlijk nooit over geld. Zolang mensen het gevoel hebben dat de financiële beloning die ze krijgen in verhouding is met de inspanning die ze leveren, is geld geen issue. Als mensen over geld beginnen is er meestal iets anders aan hand. Doorvragen in dat geval!

Check, check, check 

Belangrijk is dat je checkt of jouw concrete gedragslijstje aansluit bij de beleving van je medewerkers. Je wilt niet weten hoe vaak de verschillen tussen (meestal onbewuste) lijstje leiden tot misverstanden. Voor jou is loyaliteit dat medewerkers geen vuile was buiten hangen. Voor jouw medewerker is loyaliteit naar ieder personeelsfeestje gaan.

Doordat je de afstemming zoekt ontdek je meteen wat je medewerker van jou verwacht. Goed om bij jezelf na te gaan of jij hier aan wilt en kunt voldoen.  Maak ook hierbij een vertaling naar zo concreet mogelijk gedrag, om alle ruis bij voorbaat van de lijn te halen.  Een discussie achteraf over de invulling van de verwachtingen zet de relatie tussen jou en je medewerker onder druk. Zeker wanneer het (pas) tijdens het jaarlijkse (beoordelings)gesprek naar voren komt.

Een check brengt eventuele mismatches aan het licht. Misschien is die ene medewerker, die qua diploma’s en werkervaring perfect in de functie lijkt te passen, toch niet de juiste persoon voor jouw bedrijf of jouw team. Hij of zij kan niet voldoen aan jouw verwachten of jij kunt niet voldoen aan zijn of haar verwachtingen. Bijvoorbeeld doordat er binnen je bedrijf geen doorgroei mogelijkheden zijn. Dan kan het voor beide partijen beter zijn om de samenwerking te beëindigen.

Checken doe je door op te letten en het gesprek aan te gaan om te zien of je obsevaties kloppen. Vertel je medewerker, collega of je leidinggevende (of je partner) dan meteen hoe jouw ( persoonlijke) lijstje eruitziet. Het maakt de samenwerking zoveel gemakkelijker als je weet wat je van elkaar verwacht. Probeer het eens! Ik kan het je van harte aanbevelen.

Meedenken?

Kun je wel wat hulp gebruiken om de motivatie van je team in beeld te brengen? Neem dan contact op, dan plannen we een (online) gesprek in.

Vindt je dit artikel waardevol voor het optimaliseren van het ‘mens stuk’ binnen jouw bedrijf, help dan mee dit te verspreiden door het te delen met andere ondernemers. Dit kan door middel van de social media knoppen. Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat.